Když pražský magistrát před časem zveřejnil video proti vozům SUV, rozhodla se proti tomu zastupitelka Vladimíra Ludková (ODS) bojovat stejnou zbraní – videem na facebooku.
Pražský magistrát v květnu spustil kontroverzní kampaň proti uživatelům SUV, kteří prý nejsou schopni v metropoli zaparkovat a zabírají mnoho místa. Klip vážně stojí za vidění.
Na sociálních sítích najdete i reakci „Aféra SUV“ od pražské političky Vladimíry Ludkové. Předložila v ní racionální argumenty, proč by neměl magistrát šířit takové apely a především na ně plýtvat veřejnými penězi. Ráda řídí, ale jako maminka malého syna hlavně auto potřebuje ke každodennímu životu. Sešli jsme se stylově v kavárně obchodního centra Krakov v pražských Bohnicích, kde video vzniklo.
Překvapila vás odezva, jakou vaše odpověď na magistrátní kampaň vyvolala?
Vůbec jsem to nečekala. Video mělo obrovský pozitivní ohlas. Ale našlo se i pár těch, kteří nelenili a napsali mi, co jsem to za člověka. Nejčastěji uváděli, že auto do města nepatří a proč jsem líná zdvihnout z vozu a zadek a jít kus pěšky. To ale vůbec není pravda. Pěšky nachodím spoustu kilometrů. Ale když mi někdo říká, že mám vystoupit z auta a sednout si na kolo, prostě to neudělám!
Co jste si říkala, když jste poprvé viděla kampaň proti SUV?
Někdo mi video v rychlosti ukazoval a pokládala jsem to za vtip. Jenže pak se mi to rozleželo v hlavě a říkala jsem si, jak vůbec mohl za veřejné peníze vzniknout takový aktivistický blábol.
Tehdy vás napadlo natočit oponentní klip proti magistrátu?
Na plyn pak přišlápli v debatě, která se odehrávala v Českém rozhlase mezi mnou a autorem magistrátního videa panem Lukášem Eršilem. Vstoupila
jsem do studia a moderátorka, kterou jsem až dosud poslouchala a měla ji docela ráda, mi hned ve dveřích říkala, že její špatně parkující soused má SUV, a proto je také nemá ráda. Když tam vstupujete s touto informací, říkáte si, co se tam tak asi bude odehrávat. Strašně mě to vytočilo a bylo to posledním spouštěčem.
Někdo vám pomáhal?
Kamarád. Byla to velká míra improvizace. Velký bazar nás odmítl a já to respektuji. Jsem ovšem ráda, že na to jiní prodejci okamžitě s nadšením kývli.
Ve videu ovšem prokazujete solidní znalosti aut. Baví vás?
Díky videu si všichni myslí, že jsem děsný expert na auta. Ale tak to není. Neumím si bez nich představit život, to ano. Auto je svým způsobem relax a symbol výletu. Pro mě je to ale každodenní práce, nejsem schopna bez něj ve městě existovat. Mě kdyby posadili na kolo, mohou mě rovnou zavřít někam do zoo.
Takže cyklistiku vůbec nemáte ráda?
Naopak, najezdím na kole mnoho kilometrů. Ale tak jako každý, kolo vytáhnu o víkendu. Jenže mi vadí, že magistrát financuje obrovskou kliku našeptávačů, která mu radí, jak se máme chovat a uvažovat. Zrůdné je to v tom, že když nesmýšlíte stejně, ukážou na vás zdviženým prstem, že jste nepřítel. A ještě jste pranýřováni za to, že jezdíte v autě. Já jsem přece svobodný člověk a mohu se sama rozhodnout!
Máte představu, kolik peněz šlo na magistrátní cyklokampaně?
Nikdo nedokáže říct, kolik bylo za poslední roky v hlavním městě proinvestováno do cyklistiky. To jsou neuvěřitelné řády peněz rozfofrované do různých pruhů a proužků, které nevedou nikam a jsou šikanou pro řidiče a plynulost pražské dopravy. Má velmi oblíbená je pak brožurka Nakupování na kole.
To opravdu existuje?
Vznikla v kampani Čistou stopou Prahou, která realizovala i slavné video o SUV. Vše financoval magistrát a dozvíte se tam neuvěřitelné věci. Třeba že by obchodníci měli být přátelští vůči lidem, kteří jezdí nakupovat na kole, a vyjít jim vstříc umisťováním speciálních cyklostojanů. Já jsem povoláním sociální pracovník, a co se týče seniorů, nejradši bych je nosila na rukách. Ale tam mě zarazila kapitola o nakupování seniorů a zejména postižených na kole. Co to jako má být?
Co vás jako řidičku nejvíc rozčiluje?
Že je řidič sprosté slovo a lovná zvěř. Žiju v Praze 8, kde máme slavné modré zóny, které jsou vysloveně nepřátelské k životu. Vadí mi také akce jednotlivých starostů městských částí, kteří si svévolně zužují pruhy, staví retardéry a dělají různá dopravní opatření, jež řidičům znepříjemňují život. Trojskou ulici nechal starosta zavřít, když vyslyšel volání dvou tří obyvatel, kterým auta jezdila pod okny domečku. Chápu, že to místním vadí, ale kudy mají nyní vozy jezdit? Po trávníku? Takže jsou teď o kus vedle větší kolony, než byly předtím. Není přece možné, aby si každý starosta hrál na svém písečku a šikanou znepříjemnil řidičům život pod záminkou, že se přesunou jinam. To je typická ukázka nepromyšleného zásahu do plynulosti dopravy. A dopravní experti jen lepí náplast na zlomenou nohu. Místo aby řešili zásadní věci, řeší blbosti. To, co třeba předvádí magistrát s dobudováním vnitřního okruhu, je katastrofa.
Co by to podle vás vyřešilo?
Dostavba vnějšího a vnitřního okruhu, parkovišť P + R a navazujících autobusů. Stačí, kdyby se na magistrátu zavřeli na týden do jednací místnosti a vylezli až ve chvíli, kdy to bude dořešeno. Na zbytečné brožurky vždycky čas a peníze najdou, ale na zásadní věci ne. A hlavně by tam měli sedět lidé, kteří hovoří za dopravu.
Kdo je Vladimíra Ludková
- Žije v Praze 8
- Zastupitelka za ODS
- Vystudovala sociální práci a sociologii, titul Mgr.
- Pracuje jako koordinátorka sociální péče pro seniory
- Stojí za pomníkem operace Anthropoid v pražských Kobylisích